Andělé strážní a návraty domů
Jedinečné scénické ztvárnění oratoria Josepha Haydna: Návrat Tobiáše
Dechberoucí starozákonní příběh byl ve Znojmě na vlastní oči k vidění 15., 16. a 17. července. Dílo vzniklo v režii Tomáše Pilaře. V hlavním obsazení se představil Adam Plachetka a spolu s ním Theodore Brown, Dagmar Šašková, Shira Patchornik a Lucie Kaňková. O hudbu se opět postaral Czech Ensemble Baroque v čele s osvědčeným manželským duem: dirigent Roman Válek a sbormistryně Tereza Válková. Haydnovo oratorium Il ritorno di Tobia (Návrat Tobiášův) je prvním oratoriem skladatele. Dílo je psáno ve stylu metastasiovské ideje oratoria jako duchovní opery. Starozákonní námět převedl do podoby italského libreta vídeňský básník Giovanni Gastone Boccherini. Formálním základem dvoudílné kompozice jsou po vzoru opery recitativy a árie, nechybí však ani sbory v duchu oratorní tradice. Skladba se setkala s velkým úspěchem a byla za skladatelova života velmi populární.
„Kromě působivého libreta postavil své dílo hlavně na brilantních koloraturách orámovaných extrémními rozsahy sólových partů. Dramatická hudba proložená šesti virtuózními sbory jistě snese srovnání s pozdějším a známějším Stvořením. Právě náročnost a expresivní virtuozita byly patrně příčinou neúspěchu dalších, pozdějších provedení oratoria, již upraveného pro konvenční a snad i průměrné pěvce. Naše nastudování na Hudebním festivalu Znojmo vše výše zmíněné zohledňovalo. Poprvé na světě jsme představili dílo ve scénické podobě po náročném jednoletém castingu. A se špičkovými sólisty s cílem přiblížit se virtuózní kompozici maestra Haydna,“ řekl umělecký ředitel festivalu Roman Válek, který stál za nastudováním excelentní operní inscenace Návrat Tobiáše.
FESTIVAL V ČÍSLECH
FOTOGALERIE Z KONCERTŮ
ZÁVĚREČNÁ ZPRÁVA
Ročník s podtitulem Andělé strážní a návraty domů se uskutečnil na různých místech města Znojma a také v jeho okolí – v přírodě i v krásných prostorách zámků a kostelů. Letošní festival byl hlavně snahou vrátit vše do normálních kolejí. Po dvou covidových letech plných omezení a bezpečnostních opatření.
„Z mého pohledu byl letošní ročník mimořádně úspěšný jak z hlediska návštěvnosti, tak také z hlediska uměleckého. Pro mě osobně se dokonce jedná o umělecky nejkvalitnější ročník, co se nám kdy podařil. Zásadně se přitom změnily nákupní zvyky našich návštěvníků. Přestaly nám fungovat předprodeje, protože během léta je obdobných akcí více a divák se rozhoduje spíše na poslední chvíli. Nicméně všechny naše koncerty jsou nakonec vždy výborně navštěvovány. Proto jsme s letošním ročníkem moc spokojeni,“ zhodnotil prezident festivalu Jiří Ludvík.
„Letošní ročník festivalu byl nádherný. Co koncert, to perla. Špičkoví interpreti s krásným programem zajistili parádní atmosféru. Uspořádali jsme program plný špiček nejen klasické hudby. Poslední tři ročníky jsou z hlediska produkce i propagace festivalu velmi turbolentní. První a druhý covidový rok byl plný nejistoty a nebylo jasné, zda přijdou návštěvníci a jak budou nastavena vládní opatření. Drtivá většina pořadatelů akce zrušila. My jsme beze změn a škrtů vše uspořádali. Letos se nám opatření vyhnula a návštěvnost byla skvělá. Změnil se ale přístup lidí, kupují vstupenky hodně na poslední chvíli. Prakticky všechny koncerty byly plné nebo vyprodané, ale čísla předprodeje tomu moc nenasvědčovala,“ shrnula tisková mluvčí Hudebního festivalu Znojmo Petra Štorková.