Na Händela Bacha
Georg Fridrich Händel: Acis a Galatea
Händelova opera – masque z roku 1718 na text Johna Gaye /tvůrce Žebrácké opery/ patří k nejhranějším Händelovým dílům. Tragický příběh pastýře Ákida, nymfy Galatey a žárlivého obra Polyféma se odehrává v antickém světě pastýřů a nymf. Věčná láska vítězí nad smrtí, zavražděný Acis se proměňuje v horský potůček a stává se symbolem naděje pro všechna pokolení.
FESTIVAL V ČÍSLECH
První ročník festivalu, ač jen třídenní, splnil sen svých zakladatelů, Jiřího Ludvíka a Romana Válka
Od začátku byl také jasný směr, kudy se bude festival ubírat: každý ročník je věnován některému z velkých skladatelů barokní nebo klasicistní hudby, který má kulaté výročí. V prvním roce se slavili hned dva, Johann Sebastian Bach a Georg Fridrich Händel. Už první ročník předznamenává tradici stagion ve vlastní produkci, která ve Znojmě vznikla. V České republice je tento přístup dodnes ojedinělý. V roce 2005 byla nastudována a třikrát provedena Händelova opera Acis a Galatea v poučené interpretaci na dobové nástroje nebo jejich repliky. V dramaturgii festivalu zůstává Věžní
hudba, propojení barokních skladeb s folklórem a ochutnávkou vín (koncert Hudba, víno, baroko) i skladby v jazzovém podání – Bach(a) Jazz. Každý rok městem prochází festivalový průvod hudebníků v kostýmech.
Zázemím festivalu v roce 2005 se stalo především Městské divadlo, kde probíhaly zkoušky opery i schůzky produkčního týmu. Na trávníku u divadla vznikala scéna a rekvizity, tvořily se masky a za pochodu se měnily plány dle potřeby. Počasí příliš nepřálo, takže jazzový koncert proběhl kvůli dešti ve Štukovém sále Louckého kláštera, místo původně plánovaného nádvoří měšťanského domu na Václavském náměstí. Nedělní matiné Kontratenor, hlas baroka zkomplikovala nemoc interpreta, ale organizátorům se na poslední chvíli podařilo sehnat plnohodnotnou náhradu – polského umělce Jakuba Burzynského.