Koncert k 300. výročí pražské korunovace
Obnovená česká premiéra gratulační serenaty Harmonie planet (La concordia de’ pianeti) přinese do Prahy mistrovské dílo císařského dvorního vicekapelníka Antonia Caldary. Tuto jedinečnou serenádu napsal pro manželku císaře Karla VI. Poprvé zazněla před 300 lety, když byl Karel VI. velkolepě korunován českým králem.
Výročí korunovace připomenou sólista Metropolitní opery Adam Plachetka spolu se světově proslulým kontratenoristou Andreasem Schollem na koncertním provedením Harmonie planet. Ve Španělském sále Pražského hradu 8. února uslyšíte také oceňovanou operní pěvkyni Dagmar Šaškovou a další špičky světové operní scény.
Více napoví rozhovor s Adamem Plachetkou
Účinkující
Andreas
Scholl
Andreas Scholl
Dagmar
Šašková
Dagmar Šašková
Hana
Blažíková
Hana Blažíková
Valer
Sabadus
Valer Sabadus
Oslavná serenáda Harmonie planet zazněla poprvé v roce 1723. Karel VI. a jeho manželka Alžběta Kristýna, které byla věnována, ji s nadšením vyslechli téhož roku ve Znojmě, když se vraceli po korunovaci do Vídně.
Antonio Caldara, autor serenády, byl považován za génia své doby. V Harmonii planet zpracoval oblíbený barokní námět vycházející z filosofie harmonie sfér. Dílo pojal jako „divadelní skladbu pro hudbu“ – tak žánr sám označil.
V díle vystupuje sedm božstev jako symbol sedmi planet (Diana, Apollón, Venuše, Jupiter, Mars, Merkur a Saturn), vzdávajících hold panovnici. Slavnostní charakter dodávají skladbě trubky a tympány. Serenata, již doplňuje v závěru licenza, je zkomponována ve stylu pozdní benátské opery, kterou Caldara reprezentoval.
V obnovené české premiéře zazní skladba v podání barokního orchestru Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka. Soubor je špičkou ve stylové interpretaci na dobové nástroje. Umělecký i produkční tým má za sebou několik cen Thálie. V minulosti uvedl jako světovou premiéru ve scénické inscenaci dílo G. F. Händela Saul (2019) nebo Návrat Tobiáše J. Haydna (2022).
„Jde o nesmírně náročnou skladbu, která byla v historii opomíjená mimo jiné kvůli vysokým nárokům na pěvce. My jsme po téměř dvouletém castingu docílili úžasného mezinárodního obsazení. Dílo je pro dnešní dobu náročné k uvedení kvůli třem kontratenorovým rolím, čili mužským partům o rozsahu altu až sopránu.“
Jiří Ludvík, pořadatel