Adam Plachetka a Metastasio
Požár, povodeň, bitevní vřava. Toto vše můžeme najít v díle největšího básníka opery Pietra Metastasia. Na nádvoří vranovského zámku zazpívá přední český basbarytonista Adam Plachetka skladby od Wolfganga Amadea Mozarta, Antonia Salieri, Johana Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Haendela a Antonia Caldara.
Popis akce
Připomeneme hrající operní autory jež zhudebnili libreta největšího operního básníka. Účinkuje Adam Plachetka v klavírním doprovodu Zdeňka Klaudy.
Na akci můžete využít autobus, který vyjíždí v 17.30 od Městského divadla ve Znojmě. Cena jízdenky 100 Kč a kupujete si ji spolu se vstupenkou v předprodeji.
Pietro Metastasio byl slavný italský básník a libretista, který žil v letech 1698-1782. Jedním z hlavních důvodů obliby jeho děl mezi skladateli byla téměř příslovečná hudebnost jeho veršů, která souvisela s Metastasiovou silnou hudební představivostí. Metastasiův literární styl je dnes chápán jako jeden z charakteristických rysů austro-italského baroka, spojovaného především s obdobím vlády Karla VI.
Metastasio zanechal na 30 tříaktových oper, typu dramma per musica (např. Artaserse, Alessandro nell’Indie, Didone abbandonata a La clemenza di Tito) a více než 40 menších operních libret, dále 8 oratorií, četné kantáty, árie, dueta, celkem více než 150 děl. Kromě toho vydával sbírky básní, eseje a úvahy, nepočítaje rozsáhlou korespondenci s významnými lidmi celé Evropě, která sama o sobě je mimořádným literárním dílem. Mezi lety 1720–1835 byly jeho texty zhudebněny více než 400 hudebními skladateli a byly uváděny v prakticky ve všech divadlech, chrámech a šlechtických salonech Evropy. Operní libreta byla často dávána i bez hudby jako činoherní drama. Již během básníkova života vycházela tiskem nejen jednotlivá díla, ale i ve formě souborného vydání. Na jeho libreta skládal své opery např. Josef Mysliveček nebo Nicola Porpora.
Osobní vztah měl Metastasio k jižní Moravě. Na zámcích v Jaroslavicích a ve Vranově nad Dyjí trávil v letech 1730–55 každoročně v létě a na podzim několik týdnů u své přítelkyně a protektorky hraběnky Althanové. Stýkal se také s hrabětem Thomasem Vinciguerrou Collaltem, držitelem panství Brtnice u Jihlavy, kde působila jedna z významných moravských zámeckých kapel. Výrazněji se jeho libreta uplatnila i v zámeckém divadle v Jaroměřicích nad Rokytnou za hraběte Jana Adama Questenberka.
Tradice koncertů barokní hudby na libreta Pietra Metastasia byla v rámci Hudebního festivalu Znojmo založena v roce 2019, kdy na Vranovském zámku vystoupila známá sopranistka Kateřina Kněžíková společně s cembalistou Martinem Hrochem a hercem Danielem Bambasem.
Účinkující
Program
ANTONIO CALDARA: L’asilo d’Amore (Metastasio)
Non e ver, che l’ira insegni
GEORG FRIEDRICH HAENDEL: Ezio (Metastasio)
Se un bell’ardire
Nasce al bosco in rozza cuna
JOHANN SEBASTIAN BACH: Wohltemperierte Klavier
Preludium a Fuga es moll
ANTONIO SALIERI: La scuola de‘ gelosi (Caterino Mazzolà)
Fate buona compagnia
ANTONIO SALIERI: Falstaff, ossia Le tre burle (Carlo Prospero Defranceschi)
Nell’impero di Cupido
WOLFGANG AMADEUS MOZART
421a „Così dunque tradisci … Aspri rimorsi atroci“ (Metastasio)
Aria and recitative for bass and orchestra
513 „Mentre ti lascio, oh figlia“ (Duca Sant‘ Angioli-Morbilli)
Aria for bass and orchestra
621 La clemenza di Tito (Metastasio)
Tardi, s’avvede
397 Fantazie d moll pro klavír sólo
492 Le nozze di Figaro (da Ponte)
Hai gia vinta la cause
527 Don Giovanni (da Ponte)
“Madamina, il mio catalogo”